torsdag den 9. december 2010

Fridag = julehygge

dagen i dag er gået med at sove (lidt) længe, fitness (alt for lang tid siden) samt lidt julebag.

Jeg tænkte at jeg ligeså godt både kunne lave brunkager, pebernødder og vaniljekranse samtidig og det lykkedes da også næsten - bortset fra at brunkagerne var stenhårde og vores "vaniljekrans-masse-presser" ikke rigtig funkede.

Pebernødderne og vaniljekransene smagte dog rockergodt. Her er lidt billeder og opskriften på pebernødderne:
Opskriften er fra Madmor.dk

125 g smør (saltet)
125 g sukker
1 stk. æg
1 tsk. natron
1/2 tsk. ingefær
3/4 tsk. kardemomme
1/2 tsk. kanel,stødt
1/2 tsk. peber, hvid
275 g mel, hvede

Mål ingredienserne af
Rør sukker og smør sammen og tilsæt ægget.
Krydderierne og natron blandes i melet. (jeg puttede altså krydderierne direkte i sukker/smørblandingen...)
Bland sukker massen sammen med melblandingen og ælt godt.
Dejen tages ud på bordet og rulles i fingertykke pølser.
skær pølsen ud i stykker på ca 1½ cm
så rulles de runde og trykkes let flade. (watch out! de bliver ret store, vidste ikke de hævede xD)
Så lægges de på en bageplade med bagepapir på.
Bages ved 200 grader i 10 - 12 min... til de har den ønskede farve.


Ja, flotte er de og de kunne nok også have smagt godt, de fik nok bare for meget... 

Derudover har jeg hygget med med at trevle blogs igennem og læst i skønne Elle (Gud, hvor jeg elsker det blad!) og sukket over Caroline fra DNTM - hun er jo SÅ smuk!


Havde tusinder af andre planer, men besluttede mig at droppe dem, for en fridag er ikke en god fridag med stress og det er bare så typisk mig at pakke dagen med aktiviteter og gøremål...

Ingen kommentarer: